Schlager bitches!

Idag sorterade jag mina plattor. Få saker gör mig så glad och rofylld som att återfinna rätt fodral, märka upp dom, lägga på rätt plats och lyssna på "bortglömda" melodier.

Hela helgen har handlat om musik.

Melodifestivalen i lördags var ju utom all kritik visserligen men jag kan ju inte hjälpa att älska skiten. Sarah var magisk annars var jag föga besviken.

Efter en räkmacka och ett par folköl hos mor knallade jag mina 50m hem. Bestämd över vad jag ska göra: Lista över favorit schlager låtar.

Det gick bra så jag är väldigt nöjd över resultatet. Dessutom satt jag där och blev alldeles varm i hjärtat. Här, gott folk, beskåda och njut.

Har dock valt att endast ha med låtar under min levnadstid och som jag i ärlighetens namn minns. Där har ni min förklaring till att ABBA exempelvis inte finns med. De är ju annars självskrivna. Vita vidder från -71 likaså. Och Sandra Kim -86. Tar heller inte med några svenska bidrag, blir för tråkigt och för lätt. Så, nu börjar vi. Nej, vänta, Lizette Pålsson -92. Så, NU börjar vi.


Tajci - Hajde da ludojemo. 1990. Jugoslavien.

Hon väckte mitt inre. Hon fick mig att se, att höra, att känna. Vilken kvinna. Kommer gräma mig i hela mitt liv att jag inte satte en 8a. Såg upp för mycket till min bror och satte därmed bara en 6a. Världens bästa tonartshöjning. Nåväl, hade kunnat skriva en hel uppsats om detta mästerverk, om hur man ser hennes nervositet vid första versen, hur hon liksom kommer på sig själv med dansstegen vid sista refrängen och om stönet när hon just sjungit färdigt. Herre. http://www.youtube.com/watch?v=e25_3FuQWHg


Riva - Rock me. 1989. Jugoslavien. Vad har hänt med detta land och dess låtskrivare. Nu för de endast fram skit till mikrofonen när de för 20 år sedan visade lite klass och kvalité. Vad hände? Det var detta år mitt schlager intresse startade på riktigt. http://www.youtube.com/watch?v=70sPPkdPyUk


 MeKaDo - Wir geben ne party. 1993. Min bisexuella ådra talade högt när dessa 3 sköna brudar äntrade scenen och rev av en riktig dänga. Jag blev kär igen. http://www.youtube.com/watch?v=9eqwN0x4sd8


Burak Aydos - Esmer yarim. 1994. Minns att både jag och min mor kärade ner oss i detta bidrag. Sköna turkar med solbrillor och ett härligt gung. http://www.youtube.com/watch?v=A9-LTqVABXo


Rebeke Dremelj - Vrag naj vzame. 2008. Vacker som en sommardag, blev återigen kär. Jag som alltid sagt att jag är död inombords, jag måste nog tänka om. Hon gjorde ett bra uppträdande, dessvärre var arrangemanget runt henne katastrofalt. Gillar ju dessutom när de får till ett bra bidrag på sitt hemspråk. Utslagen i semifinalen. http://www.youtube.com/watch?v=QHTBZz4NRZA


Amina - C'est Le Dernier Qui A Parlé Qui A Raison. 1991. Avskydde låten fullständigt men har lärt mig älska den på senare år. Anledningen till mitt hat var att hon var ett sånt hos mot Carola, båda slutade ju som bekant på 146 poäng. Carola fick segern pga fler 10or än denna otroligt vackra fransyska. http://www.youtube.com/watch?v=qM8S-1rB-XI


Kali - Monté La Riviè. 1992. Frankrike var inne i ett stim under tidiga 90-talet med ett antal härliga och lite udda sånger.

http://www.youtube.com/watch?v=T0SPsPcfH70

Jonatan Cerrada - A caque pas. 2004. Söt pojke, sött upplägg. Skön, skön, skön refräng. En låt som för de flesta gick obemärkt förbi. Arrangemanget får mig att tänk på mångfalden i detta land.  http://www.youtube.com/watch?v=p8AN1Z4PzBg


Les fatal picards -  L'amour à La Française. 2007. Så hände det, Frankrike tog sig i kragen och började leverera igen. 2 år senare skickade de ju Sebastien Tellier som också borde göra sig på denna lista. http://www.youtube.com/watch?v=P4VcSQE7DXg

Oj, blev mycket information i mitt första inlägg och jag är väl medveten om att innehållet inte intresserar så många. Hej Camilla.

Då var det officiellt. Jag har börjat blogga. Håll till godo.


Kommentarer
Postat av: Camilla

Hej Själv! Se där ja, nu är du igång!!!!!!

2009-03-02 @ 11:56:46
Postat av: Emelie

Ser fram emot detta.

Men du är juu...

2009-03-02 @ 12:14:10
Postat av: Anna

åååå, underbara blogg! mer schlager åt folket...började sjunga med i Tajci direkt. Jag är också hemskt glad över ditt italienska val av bild, för det kan väl inte vara något annat än Fontana di trevi jag skådar längst upp?

2009-03-02 @ 16:25:01
Postat av: Eve

Detta ser vi fram emot..!

2009-03-02 @ 23:27:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0